KITING- Uke 9

Kiting var helt fantastisk artig. Vi reiste fra skolen tirsdag morgen og kom til Røros der vi skulle bo rundt 11-12 tiden. Vi bodde i to fine hytter med gode senger, kjøkken, peis og tv. Luksus fra det vi er vant til når i er på tur. Etter vi hadde spist litt gikk vi ut for å kite. Instruktøren vi hadde med oss het Håvard og var utrolig flink til det han holdt på med. Vi begynte først uten ski med noen øvelseskiter, etterhvert tok vi på oss skia. Alle fikk egentlig teken på det ganske fort, så det var veldig artig. På slutten av dagen tok vi opp de største kitene som vi prøvde oss litt på uten ski.
Vi lagde mat og koste oss inne i hyttene med ski på tv, og kortspill.

Neste dag var det de største kitene vi skulle bruke. Vi hadde jo øvd oss litt uten ski dagen før, men nå skulle skia på. I begynnelsen var det veldig vanskelig å holde kiten oppe i lufta, og når vi først fikk den opp var det vanskelig å beregne fart. Plutselig føyk vi bare avgårde uten at vi hadde helt kontroll. Men det tok ikke lang til før de fleste fikk kontrollen og kjørte bortover i storfart og med kontroll, det var sinnsykt artig. Litt utpå dagen løyet vinden og det var ikke et vindkast og kjenne. Det gjorde at vi måtte avslutte kitingen veldig tidlig, men været var supert så noen av oss ble værende ute å hoppet.

Neste dag vasket vi og ryddethyttene før vi tok turen hjem igjen til skolen.

Denne turen er nok en av de beste turene vi har hatt i år. Ingen av oss hadde prøvd kiting før, men alle fikk det til veldig bra. Etter denne turen var det mange av oss som ville kjøpe seg en egen kite.

Nussnuss fra xtremegjengen <3<3<3<33<

SNØHULETUR- UKE 7

Denne uken var det klart for snøhuleturen mange av oss hadde grugledet seg til. Turen gikk fra tirsdag til onsdag. Vi skulle bygge vår egen snøhule som vi skulle sove i. På mandagen fikk vi beskjed om at det var for lite snø til å lage snøhule så vi måtte lage en iglo. Det ble litt dårlig stemning for vi hadde hørt rykter om at de brukte 11 timer i fjor. De fleste begynte å grue seg litt og gjorde seg klar for en kald fornøyelse.

Vi dro tidlig på tirsdagen. Vi gikk kanskje på ski i 20 min før vi var framme der vi skulle bygge igloene. Vi så fort at snøen ikke var hardt nok til å bygge iglo, men det var nok snø til å bygge snøklokke. Så det ble altså til at vi skulle bygge snøklokker. Det gikk overraskende fort, og vi var ferdig med snøklokkene våre til middagstid. Det var artig å bygge  snøklokkene.  Alle snøklokkene ble utrolig fine og store. Vi koste oss rundt bålet resten av kvelden, og det var absolutt ikke kaldt som noen av oss fryktet.

Neste dag sov vi ganske lenge. Snøklokkene var utrolig god å sove i, så alle hadde problemer med å stå opp. Vi tok det med ro, pakket sammen og spiste en god frokost. Før vi dro tilbake til skolen laget vi et hopp som vi lekte oss litt på. Tilslutt var det konkurranse, utrolig artig. En tur som ble fantastisk bra, vi hadde det supergøy.

gjengen klar for tur! 🙂

Kevin i full gang med å lage snøhau.

Even i fin stil!

Det graves! 🙂

God plass!

Even i farta!

Håvard hadde uten tvil den aller beste stilen! Ingenting å si på den 🙂

Vi hadde det supertdupert på tur! nussnuss

Østerrike 2015!

Onsdag 14 januar vendte vi snuta i retning Østerrike, det var en spent og fornøyd gjeng som var klare for å tilbringe ei uke i alpene! Sammen med oss i Xtreme, var også brett, ski og surf og friluftsliv idrett. På turen nedover gikk det i film, skravling og ikke minst den lokale radiostasjonen “radio nedtur” hvor dagsaktuelle spørsmål, dillemma og sangønsker blei innvilget.

Stedet hvor den ene gjengen holdt til.

Tror de fleste klarer å gjette at denna gutten likte seg i de Østerriske alpene! 🙂

Zachensee.

Ingrid og Renate nyter en av dagene vi hadde i Zachensee, ett av de alpinanleggene vi var i.

Den såkalte “tabbedressen” 🙂    (Du messer itte med Eirik altså!)

To stykk kjækk ungdom som syntes det var litt skummelt å kjøre gondol!

Kjell og Frederik tester pudderforholdene 🙂

Emil og Julie nyter sola og utsikten!

Parkkjøring i Schladming.

En litt preget Qvistmaster på tur hjem etter ei knall uke i Østerrike/ Schladming. Takk for en flott tur, frister til gjentakelse! 🙂

UKE 5

Uken startet med en skitur i bymarka. For mange av oss var det den første skituren på lenge. Hele klassen gikk samlet selv om vi gikk i litt forskjellig tempo. Vi spiste og koste oss på en liten hytte før vi gikk videre. Turen ble på litt over 2 mil. Vi hadde små konkurranser innimellom som var veldig artig.

Ut på tur aldri sur 🙂

Søte nikken elsker ski!

Onsdagen var vi i Trondheim og buldret. Vi hadde en instruktør som var utrolig flink, han fikk alt til å se veldig enkelt ut selv om det var utrolig vanskelig. Han lærte oss litt om teknikk og hvordan man buldrer. Vi fikk god hjelp til å klare forskjellige buldreruter. Det var forskjellige vanskelighetsgrader på rutene, men vi holdt oss til de letteste, det var mer enn vanskelig nok. Veldig lærerik dag.

Det klatres!

Torsdagen var det klart for topptur. Det var nytt for mange av oss. Ikke alle har vært på topptur før. Vi gikk på en topp som heter Ruten. Mange gikk på truger, mens noen gikk på ski. Det var overskyet når vi begynte å gå, men når vi kom på toppen var det strålende sol. Føret var ikke det beste, det var veldig hardt, men alt i alt en veldigfin tur med klassen.

Beste xtremegjengen endelig på toppen!

Nussnuss fra den beste gjengen!

UKE 45 og 46

Hei og hopp!

Denne uken har vi gjort litt forskjellig på linja vår. På tirsdagen var vi å spilte cageball. Cageball er fotball inne i en liten ballbinge. Den er ikke så stor, så vi var ikke mange på et lag. Etter det dro til hjemplassen til Kjell. Det var en stor gård.  Der hadde moren til Kjell disket opp med boller, kanelsnurrer og saft. Utrolig godt, og kjempe koselig. Etterpå hadde vi litt friidrett utenfor huset. Blandt annet spydkast og diskos.

Stilen er det ikke noe å si på iallefall! 🙂

Onsdagen var vi å turnet i Orklahallen og på torsdag hadde vi aerobic med dansemix klassen på skolen. Klassen var helt elendig dårlig, men det var veldig gøy.

Den neste ukeen var det klart for tur uten lærer. Vi ble delt opp i tre grupper, så vi var tre på hver gruppe. Vi fikk hvert vårt startpunkt og endepunkt. Løypen bestemte vi selv. Vi begynte å gå klokken 10 og vi var alle gruppene var vell framme på sitt campingsted rundt klokken 14. Der hadde vi god til til å lage mat, kose oss, snakke og sitte rundt bålet. Det var utrolig koselig.
Vi ble hentet  neste dag klokken 12 på en bestemt vei. Ingen av gruppene trengte å gå mer enn 30 min for å komme til veien, så alle sov lenge og tok en god og lang frokost. Utrolig koselig tur.

Even og Knut prøver å finne ut hvor vi skal gå 🙂

fikk tilsendt et søtt bilde av den ene gruppen som koste seg også masse på tur 🙂

Soloppgang 🙂

Nussnuss! 🙂

Uke 43 – Grottetur med idrett!

På friluftsliv xtreme har vi et bredt utvalg av aktiviteter, der vi har vært borti noe fra før, mens andre ting har vi kanskje aldri prøvd. I perioden etter 63grader nord og frem til jul har vi hatt en del inneaktiviteter, med alt fra klatring og cageball, til grottetur og stuping i pirbadet!

22.Oktober var vi på grottetur ved Verdal sammen med idrettslinja. Noen hadde vært i grotter før, mens andre var litt mer spente på hva som ventet oss. Vi ble delt inn i tre grupper, på tvers av linjene. Mens ei gruppe var i grotta, ventet de to andre ved bålet utenfor. Været var ikke helt med oss denne dagen, da det var litt regn og småkaldt, men når vi har med pressenning og ordner gapahuk blir det topp likevel!
1-grotte

1-grogd

Grotta var som ventet litt trang og utfordrende noen steder, men alle kom seg velberget gjennom og synes det var helt topp!
   1-grotttt
Midt i grotta måtte vi
rappellere ca.5 meter ned. Her er Knut i aksjon!
1-grotte-s

UKE 48- Portugal

Endelig var det surfeturen til Portugal som sto for tur. Vi dro fra skolen tidlig lørdags morgen. Flyet landet i Faro (Portugal) på kveldingen, så litt venting ble det på Gardemoen. Vi bodde i Sagres på et leilighetshotell som var utrolig fint, Sagres time apartementos.

Søndagen kom og det var klart for vår første dag på bølgene. Vi dro til en fin strand der vi fikk litt instruksjoner av lærerne våre Fredrik og Kjell. Vi på Xtreme hadde aldri bølgesurfet, men brettklassen som vi reiste sammen med hadde litt erfaring fra en tidligere tur. De ble altså som noen hjelpere de første dagene, før vi fikk litt dreisen på det. Vi nybegynnerne holdt oss først inne i whitewashen, der bølgene har brutt, mens de mer erfarne og flinke var litt lenger ut og tok større bølger. Mandag og tirsdag var vi på en annen strand der vi også surfet. Mye av tiden de første dagene brukte vi under vann. Det var absolutt ikke lett og komme seg opp på brettet og klare å stå, så vi ble dratt under vann ganske fort. På slutten av disse dagene ble bølgene større som gjorde at noen ga seg tidligere enn andre. Når vi kom tilbake til hotellet var alle ganske slitne. Vi lagde oss middag og slappet av med spill og kort resten av kvelden.

Onsdag ble det ingen surfing på oss. Det var alt for store bølger til at vi kunne surfe. Vi dro derfor på en ”safari” fra strand til strand for å se på de store bølgene. På kvelden dro vi ut for å spise.

På torsdag og fredag hadde bølgene gitt seg litt, og vi var klar for å surfe igjen. Disse to dagene var utrolig artig. Nå klarte de fleste å stå på bølgene. Etter å ha prøv og prøvd i flere dager, var det fantastisk å klare bølge på bølge.

Fredagen fikk vi servert middag fra hotellet. De lagde middag til oss som vi spiste nede i en stor garasje. De hadde grillet alt mulig av mat, utrolig godt.

Lørdag var det klart for hjemreise igjen. Portugal var en fantastisk bra opplevelse. Bølgesurfing var artig, og en erfaring som vi har med oss videre. Alt i alt var turen tipptopp. Vi to klassene som var dert nede storkoste oss ilag, og vi fikk et mye bedre samhold alle sammen.

En liten matpause før det blir ut igjen på bølgene!

En liten pause i surfingen. Bjarne blir gravd helt ned

Bjarne og Kevin klar for å ta bølgene med storm!

Bilde fra bølgene vi var å så på på onsdag da det ikke ble noe surfing.

Litt turning på stranden må til 🙂

Her er Anders fra brett, ski og surf med den rosa tabbetrøya. Tabbetrøya får den personen som har gjort den største tabben dagen før. Den blir byttet fra dag til dag, det er avstemning om beste tabbe.

En liten phootoshoot må til 🙂

Tipptopp herligtur! nussnuss

Uke 39

Heisann! Denne uken har vi gjort litt forskjellig. På tirsdag skulle vi egentlig windsurfe, men pga. null vind ble det terrengsykling i stedet. På denne sykkelturen viste Kjell Røstum (lærer) oss rundt i Bymarka, i Trondheim, i fantastisk høstvær. Selv om mesteparten av turen foregikk på fine, brede grusstier, fikk hver og en også bryne seg på noen korte og smale terrengstier.  Dette ble en fin trenings- og kosetur på omtrent 3 mil, som på grunn av været ble ekstra bra! Slitsomt, men samtidig veldig artig!

Onsdagen ble veldig rolig. Vi var så heldige at vi fikk være med på seiltur sammen med Håvard, en tidligere elev på Fredly. Imotsetning til været dagen før, var dessverre litt uheldige denne dagen, da det regnet og var veldig kaldt. Til tross for at det var regn og kaldt, var det en god del vind som likevel førte til fine seileforhold.

Torsdag morgen gikk turen til Orkla da vi skulle padle elvekajakk. Dette var noe ingen av oss hadde prøvd før, så det var en litt smånervøs gjeng som satte seg i kajakkene. Men hey, det var jo utrolig kjekt.

Oppsummering av hva vi har gjort hittil

Hei og hopp! Nå har endelig fredlylivet startet for fullt og vi er klare for et spennende år! De første ukene har vi fått prøvd ut mange aktiviteter og vært på flere turer – dette har vært utfordrende, men også veldig artig!

Første tur gikk til Søvasslia med hele skolen. Denne turen gikk ut på at vi elever skulle bli kjent med hverandre. Siden det ikke var soveplass til hele skolen inne, lå vi i xtreme ute i gapahuk. Dette var en koselig tur.

Første turen til xtreme gikk til Oppdal der vi elveraftet og gikk på topptur til Blåhø. Dette var en fantastisk tur, hvor vi i klassen for første gang var alene på tur. Da vi dro fra skolen, tidlig tirsdag morgen, så det litt dystert ut med tanke på været, men idet vi ankom Oppdal lettet det. Etter å ha raftet i 2,5 time, begynte vi på andre etappe, hvor vi gikk til foten av Blåhø og satt opp telt. Dagen etterpå fortsatte vi videre til toppen av Blåhø, hvor været selvfølgelig toppet seg helt! En fantastisk opplevelse, i unormalt varme og fine    omgivelser!

10409049_10205032775202767_2538419881962879091_n1610814_10205032776162791_5608450854943486585_n10415718_10205032777042813_528257498659748311_n10482280_10205032778082839_8768411820595985182_n10177501_10205032776522800_836085440948281114_n10516722_10152639868626281_4425267938252480975_n

Neste topptur gikk til Snøhetta, som er Norges tredje høyeste fjell på 2284 moh. Hele skolen deltok og det ble en veldig fin tur som startet med mye tåke og endte opp med strålende sol. Snøhetta-turen er noe alle som skal begynne på Fredly i årene som kommer burde se fram til!

1904211_10152639868276281_778928459553695820_n

Vi har også vært på tur til Tustna og Smøla. Vi sov to netter i telt på Smøla. Ettersom at det hadde vært hjemreisehelg kom vi ikke avgårde før litt sent, og det ble da til at vi måtte sette opp telt i mørket, før vi hadde litt bålkos på kvelden. Dag 2 dro vi ut på kajakktur. Vi padlet rundt i den fine skjærgården på Smøla, og kajakkturen ble avsluttet med bading og hopp fra en klippe. Dag 3 dro vi videre til Tustna. Her gikk vi på topptur til Knubben. Dette var en kjempefin tur og vi var igjen heldige med været på toppen!

10675564_10205032779402872_1899147810814832027_n1510832_10205032782162941_1533878656530712016_n10370826_10152639867751281_3855294480714037856_n10473778_10205032780642903_3665024033066990125_n 10675646_10205032781322920_1409013820223191989_n165453_10152639865531281_4930165067830820918_n10622764_10205032784242993_3368932479487650440_n 10647046_10205032785803032_4513365783873454889_n   10711125_10205032784963011_4464158149680691274_n

I løpet av de første ukene her på Fredly har vi også stått på vannski og hatt kameratredning med kajakk og kano.

Friluftsliv -Xtreme har startet opp!

Hei! På denne bloggen vil vi på friluftsliv-xtreme blogge og legge ut bilder for å vise hva vi gjør. Friluftsliv-xtreme er en linje på Fredly folkehøyskole,  som virkelig utnytter det naturen har å by på. Det er en veldig allsidig linje, som iløpet av året vil gi oss en mulighet til å prøve ut et vidt spekter av aktiviteter, både ute og inne.

Arenaene for oss vil bli blant annet på fjellet, i marka, på vidda, på sjøen, og i elva. Målet for året er at vi skal få prøve nye og spennende aktiviteter, lære å navigere i ukjent terreng, og få nye gode venner.

Bli med oss på tur igjennom året og se hva vi gjør her på Xtreme-bloggen!